גלישה עם בירכיים כואבות
 
 

 

מאת:  עדי עמית דויד ויובל דויד.

כאבי ברכיים הם תופעה נפוצה בספורט בכלל ובגלישה בפרט. העומס על מפרק הברך בזמן גלישה יכול להגיע לעד פי 3- 4 פעמים את משקל הגוף. אך האם זה אומר שמי שסובל מכאבי ברכיים לא יכול לגלוש?  בהחלט לא!

מה הבעיה בכלל?
כאבי ברכיים הם מונח הכולל בתוכו מגוון בעיות רחב.  אנו מתייחסים בכתבה זו לכאב המופיע בקדמת הברך.  הכאב יכול להופיע במנוחה אך עיקר הבעיה נוצרת בהעמסה של הברך בתוך תנוחת כפוף.  בעיה זו מוכרת ודאי לחלקכם במונח "שחיקת סחוס".  מדובר למעשה בכאב הנובע מגירוי של רקמות המפרק אשר נוצר בין עצם הפיקה ועצם הירך (תמונה מס' 1).  רקמה זו אינה ספציפית והיא שונה בין אדם לאדם.
הגורם המאחד בדרך כלל את הסובלים מכאב זה הוא חוסר איזון בין חלקיו של שריר הירך הקדמי.  שריר זה (הארבע ראשי – Quadriceps), מחולק לארבעה ראשים עיקריים המתחברים דרך הפיקה לעצם השוק.  סך כל כיווני המשיכה והכוח של כל ראש גורמים לפיקה לנוע בתוך מסילה הנמצאת על עצם הירך (תמונה מס' 2).  חולשה של אחד הראשים (בדרך כלל הראש הפנימי) או פעילות יתר של ראש אחר (בדרך כלל החיצוני) תגרום לסטייה של הפיקה הצידה וליצירת חיכוך נקודתי בין שתי העצמות.  לא תמיד, ובעיקר לא בצעירים, נוצרת שחיקה אמיתית של הסחוס הפרקי.

מה הבעיה בסקי?
כפי שציינו, בסקי העומס על מפרק הפיקה אדיר.  אצל גולשים ותיקים עומס זה נוצר עקב השהייה בתנוחת כפוף עם גוף שעון קדימה לאורך זמן.  עומס זה גבוה במיוחד בזמן נחיתה מקפיצות ובעבודה רצופה על גבשושיות (מוגולים).  חשוב לציין כי לאחר גלישה רציפה שרירי הירך מתעייפים, וחוסר האיזון אשר מהווה גורם עיקרי בהופעת הכאב מתגבר.  אצל גולשים מתחילים המשתמשים בתנוחת ה Snow plow מוגבר חוסר האיזון בשריר הירך הקדמי על ידי עירור יתר של הראש החיצוני שלו.  ראש זה גורם למשיכת הפיקה החוצה ולהיווצרות לחץ מוגבר בין הפיקה ודופן העצם החיצונית של הירך.

מה הפתרון?
צריך לחלק את הפתרון לשתי קבוצות:
1. אנשים הסובלים מכאב ברך קדמי רק במאמצים גבוהים או לאחר מספר ימי גלישה.
2. אנשים הסובלים מכאב ברך קדמי בחיי היום יום ומעונינים לגלוש.
לקבוצה הראשונה חיזוק שרירים מונחה, עם דגש על טכניקת עבודה נכונה בזמן ביצוע התרגילים בדרך כלל יפתרו את הבעיה.  במידה ולא, הטפול בהם יעשה כמו בקבוצה השנייה אשר בה התהליך מורכב יותר.  המטרה בעבודה עם אנשים אלו היא להחזיר את האיזון השרירי לקדמותו ובכך לשנות את התפזרות הלחצים התוך פרקיים.
הטפול במקרים אלו הוא בפיזיותרפיה  על ידי שילוב בין מתיחות של הרקמות המקוצרות בחלקו החיצוני של המפרק ושיפור תפקודו של ראש הירך הפנימי.  על מנת להשיג מטרות אלו נעשה שימוש בטכניקה הנקראת טייפינג.

מה זה טייפינג?
טייפינג הם פלסטרים מיוחדים המונחים על העור בצורה המותאמת לתלונותיו של המטופל ובעייתו.  הנחת הפלסטרים היא ספציפית כך שתיצור הקלה מכסימלית ומיידית בתלונותיו של המטופל (תמונה מס' 3).  אפקט הירידה בכאב מוסבר על ידי שינוי קל שנוצר במנח הפיקה והורדת עומס מהרקמות אשר גירויים הוא המקור לכאב.  כמו כן ניתן לעשות שימוש בטייפ על מנת לעודד חיזוק סלקטיבי של ראש הירך הקדמי-פנימי.
שיטת הטיפול בטייפינג פותחה על ידי פיזיותרפיסטית אוסטרלית בשם ג'ני מקונול לפני כ 15 שנים, ומאז הפכה לשיטה המועדפת לטיפול בכאבי ברך קדמיים.  אנו משתמשים בשיטה  זו מזה  8 שנים וההנאה בישומה אדיר.  הטייפינג הוא מאין "קסם קטן" המקל על הכאב של המטופל באופן מיידי.  למרות זאת כפי שהדגשנו קודם לכן פתרון הבעיה תלוי ועומד על שינוי באיזון בין חלקי שריר הירך הקדמי.

מה עם מחוכים?
לאותם גולשים אשר יודעים כי מחוך עוזר להם אנו ממליצים לעשות את ההכנה לסקי ללא מחוך ולהמשיך לגלוש עם המחוך. למי שטרם ניסה מחוך אנו ממליצים לנסות לעשות שימוש בטייפינג.
המחוך אומנם משפר את תחושת המצב של הברך אך מספר מחקרים מראים כי שימוש בו לאורך זמן גורם לדעיכה חלקית בפעילות השרירים עליהם הוא לוחץ ופגיעה בתפקודם.
כמו כן ראוי לציין כי המחוך עצמו יוצר לחץ מכני ישיר על הפיקה דוחס אותה אל עצם הירך ומונע ממנה באופן חלקי את התנועה הנורמלית שהיא הבסיס לתקינותו התפקודית של המפרק.

ההכנה לסקי?
ההכנה לסקי מאפשרת העמסה הדרגתית על מערכת השלד והשריר אשר עשויה להביא לגילוי מוקדם של כאבים אלו.  דבר זה יאפשר מתן טפול הולם ויעיל אשר ימנע את עוגמת הנפש הכרוכה במוגבלות וכאב בזמן החופשה.
העיקרון החשוב בהכנה לסקי הוא לחזק את השרירים באופן הדרגתי, ללא כאב.  במידה ומופיע כאב מוכר או חדש בקדמת הברך אנו ממליצים להאט את קצב ההתקדמות בהעמסת השרירים בשלב ראשון ולעשות שימוש בטייפינג במידה והכאב מתמיד להופיע (תמונה מס' 4).

מה הסיכויים?
טובים מאוד, שילוב של הכנה נכונה, טייפינג במידת הצורך ועבודה על טכניקת גלישה נכונה  הם הבסיס לגלישה עם "כאבי ברכיים קדמיים" ללא כאב.



תמונה מס' 1 - כוון הפעלת הכוח התוך פרקי של עצם הפיקה על עצם הירך כאשר הברך כפופה.


תמונה מס' 2  - כווני המשיכה של ראשי השריר השונים של הארבע ראשי.


תמונה מס'  3 - הדגמת טכניקות טייפינג שונות לשנוי מנח הפיקה.


תמונה מס' 4 - תרגיל לכפוף ברך בעמידה על רגל אחת, כאשר מנח הפיקה נשמר על ידי טייפינג.

 
 

רחוב המאה ואחד 29 רמת גן (רמת חן)      טלפון: 03-6760402    פקס: 03-6760261